Naciśnij "enter" aby zobaczyć wyniki, albo "esc" aby anulować.

Afiliacja? Słownik pojęć dla Wydawców

„Afiliacja? Nie słyszałem o tym wcześniej, a co to takiego?”. Podczas wyszukiwania Wydawców w sieci często słyszymy te słowa (ja, Michał czy Artur) i nie poddajemy się aby edukować i pomagać w tym często niedocenianym odłamie marketingu internetowego. Dlatego w dzisiejszym wpisie poznasz najważniejsze słowa, zagadnienia, tajemnicze skróty związane z afiliacją w przystępnym i zrozumiałym dla początkujących (choć nie tylko) Wydawców języku. Zaczynamy! 🙂

Słownik marketingu afiliacyjnego

Afiliacja – marketing efektywnościowy czy performance marketing – chodzi o jedno – o nieinwazyjne (w naszym przypadku) działania reklamowe w internecie, które generują zyski. Celem może być wypełnienie formularza, pozostawienie adresu e-mail, zakup produktu czy udzielenie pożyczki.  Za konkretną (i wykonaną do końca) akcję Reklamodawca płaci Wydawcy określoną wcześniej stawkę prowizyjną poprzez sieć afiliacyjną.

Afiliacja = Wydawca + sieć afiliacyjna + Reklamodawca

Sieć afiliacyjna – miejsce, które skupia Wydawców (aby mogli zarabiać na swoich stronach) i Reklamodawców (którzy szukają nowych klientów). Sieć afiliacyjna jest pośrednikiem, który ułatwia w dostarczaniu informacji o przebiegu kampanii i wygenerowanych konwersjach.

Wydawca – osoba, której zadaniem jest zarobić za pomocą swojej strony internetowej, forum, bloga, czy profilu w mediach społecznościowych. Afiliant (czyli Wydawca) nastawiony na wyniki, bierze aktywny udział w promowaniu wybranego przez siebie programu. Na wybranej stronie wyświetlane są reklamy za pomocą narzędzi dostępnych w sieci afiliacyjnej. Wydawcą może zostać osoba fizyczna (nie posiadająca działalności gospodarczej) jak i firma. Otrzymuje on wynagrodzenie w postaci prowizji gdy cel danej kampanii zostaje osiągnięty (np. sprzedaż produktu). Po przyłączeniu się do sieci afiliacyjnej, każdy Wydawca otrzymuje panel, w którym widzi skuteczność swoich kampanii, a także wysokość prowizji, którą otrzyma od Reklamodawcy.

Reklamodawca – najczęściej Reklamodawcami są największe sklepy e-commerce (z różnych branż), a także firmy z branży finansowej. Za każdą wykonaną akcję Reklamodawcy przyznają Wydawcom prowizje za konwersje, które muszą zweryfikować. Wszystkich Reklamodawców i warunki kampanii w Convertiser znajdziesz w katalogu kampanii.

Teraz znasz już podstawy. Czas przejść do tego, co może wynikać ze współpracy.

Konwersja – jest to wynik konkretnej akcji i tworzy się w momencie, gdy potencjalny klient wykona pożądaną czynność (kupi produkt, weźmie pożyczkę, pozostawi maila) w serwisie internetowym, forum lub na blogu. Każda oczekująca konwersja musi zostać sprawdzona przez Reklamodawcę i to on decyduje czy konwersja będzie zaakceptowana lub odrzucona. Ma na to określony czas w warunkach kampanii.

Współczynnik konwersji (Conversion Rate) – w afiliacji to podstawowy wskaźnik, który określi skuteczność podjętych działań. Jest to procent użytkowników, którzy dokonali zakupu w okresie, który jest badany (7 dni, 14 dni, 30 dni).

Prowizja – wynagrodzenie, które jest otrzymywane przez Wydawcę w wyniku osiągnięcia celu w wybranej kampanii, ustalone przez Reklamodawcę.

Weryfikacja konwersji – to czas, w którym Reklamodawca sprawdza oczekujące konwersje w celu ich zatwierdzenia lub odrzucenia. Przeważnie jest to 30 dni.

CPC – Cost Per Click – czyli model w rozliczeniu za kliki, w którym NIE działamy 🙂

CPS – Cost Per Sale – model w rozliczeniu za sprzedaż. Co ważne, sprzedaż nie musi tyczyć się promowanego produktu na stronie. Liczy się ogólna sprzedaż, niezależnie od tego, co znajduje się w koszyku zakupowym.

CPA (Cost Per Action) / CPL (Cost Per Lead) – często zestawiane ze sobą modele, w których jest opłacana konkretna akcja.

Lead – w afiliacji to wykonanie określonej akcji przez potencjalnego klienta. Czyli akcją w modelu CPS jest tutaj wygenerowanie sprzedaży, a w modelu CPL na przykład wypełnienie formularza kontaktowego do wzięcia szybkiej pożyczki.

Optymalizacja kampanii – mówimy często o tym, aby wykorzystywać wcześniej nie monetyzowane obszary na blogu, stronie czy forum. Chcesz dowiedzieć się jak możesz zarobić na swojej stronie? Skontaktuj się z nami.

To, jakich narzędzi użyjesz na stronie – zależy wyłącznie od Ciebie 😉

Feed produktowy – jest to baza informacji o produktach Reklamodawcy. Znaleźć można między innymi: nazwę produktu wraz z opisem, zdjęcia, cenę, a także link bezpośredni do karty produktu w sklepie. Feed produktowy jest ułatwieniem dla sieci afiliacyjnej, a także dla Wydawców, którzy chcą budować własne strony z ofertami produktów. Feed produktowy w Convertiser możesz pobrać w formacie XML, JSON lub korzystając z API.

Deep Link – metoda linkowania, która pozwala na stworzenie linka afiliacyjnego do konkretnego produktu lub kategorii u wybranego Reklamodawcy.

Dynamiczne linkowanie – automatyczne narzędzie, które samo znajdzie na stronie słowa związane z marką lub producentem i przekształci je na link afiliacyjny. Dodatkowo może również wyświetlić widget z mini porównywarką.

Box produktowy – (witryna) – jeśli na Twojej stronie znajduje się dużo opisów czy recenzji sprzętów, samodzielnie dodany skrypt zeskanuje zawartość treści i wyświetli wspomniane produkty u Reklamodawców w specjalnym boxie. Więcej na temat tego narzędzia przeczytasz w osobnym artykule.

Automatyczna podmiana linków – stosujesz linki kierujące do sklepów naszych Reklamodawców? Zatem dodając nieinwazyjny skrypt na stronę, sam znajdzie tzw. „czyste linki” i zamieni je na afiliacyjne. To doskonałe rozwiązanie dla forum internetowego, gdzie użytkownicy sami polecają sklepy, w których można kupić dany sprzęt.

Widget rekomendacji produktowych – najnowsze narzędzie dla Wydawców, które dopełnia dobry content na stronie i powoduje wzrost klikalności i konwersji. Więcej o nim przeczytasz w naszym poprzednim wpisie.

Teraz już jesteś gotowy do afiliacji, które będzie dopełnieniem Twoich działań reklamowych na stronie.

Jeśli chcesz wykorzystać swój potencjał z naszą praktyczną wiedzą dołącz do grona Convertiser i z pomocą osobistego Affiliate Managera zacznij zarabiać na stronie!

Convertiser – czas na afiliację!

Convertiser

Convertiser jest platformą, specjalizującą się w programach efektywnościowych, które pomagają reklamodawcom zdobywać nowych klientów, a wydawcom skutecznie monetyzować treści.

https://convertiser.com/pl/