Black Friday – podsumowanie
Black Friday to w ecommerce jeden z najlepszych dni sprzedażowych. Dla Wydawców działających w afiliacji to okazja do wygenerowania wysokich prowizji, dla reklamodawców wysokich sprzedaży. Co zrobić, żeby osiągnać wyjątkowe rezultaty i czy Black Friday to dopiero początek, czy koniec okresu zakupowego?
Poszukując odpowiedzi na powyższe pytania, zacznijmy od wykresu danych, który pokazuje skalę sprzedaży z TEGO dnia:
Wyraźnie widać, że Black Friday wyróżnia się na tle całego listopada. Podobny wyres rysuje się we wszystkich sieciach afiliacyjnych bazujących na modelu CPS, również u samych reklamodawców w statystykach sprzedaży.
Black Friday to ściema
Wielu tak twierdzi podając pojedyncze przykłady na podwyższanie cen przed okresem wyprzedaży, a potem ich obniżanie jak akcja na oficjalnym sklepie Allegro, ale jak obserwuję, to raczej rzadkość.
Gdyby przyjąć ogół działań, w tym okresie jest rzeczywiście taniej, nie tylko w ecommerce, ale również, a może przede wszystkim w usługach typu Saas, czy aplikacjach.
Dla reklamdoawców, to okazja do pozyskania klienta, na którym nawet jeśli nie zarobią w samym dniu Black Friday, to zmonetyzują użytkownika na 2, 3, 4 sprzedaży.
Beneficjenci Black Friday
Po pozycjach w AdWords widać, że jest ciasno… są tam sklepy i wydawcy. Jednym z większych beneficjentów Black Friday, jeśli chodzi o wydawców jest domena black-friday.pl, ściąga bardzo dużo ruchu, ale w TOP 10 Google pojawia się wiele stron, które mogłyby powalczyć o lepszą monetyzację, a tego nie robią.
Na niektórych serwisach promocja odbywała się przez tradycyjne linki afiliacyjne, na niektórych za pomocą naszego widgeta, a na niektórych nie podjęto żadnej akcji rozliczanej w modelu CPS. Opiszę te 3 przypadki.
Wysokie pozycje i tradycyjne linki na black-friday.pl
Wydawca wie co robi, od lat ma mocną domenę i porafi ją zmonetyzować. Dobre SEO rządzi, dobre deale z reklamodawcami sprawiają, że potrafi zarobić naprawdę dużo w tak krótkim okresie czasu.
Dobre pozycje i brak linków
Ten przypadek jest dla mnie niezrozumiały. Monetyzacja serwisu w CPC, CPM, czy w rozliczeniu flatfee – OK, ale wiele stron, które były naprawde wysoko tego dnia w Google mogło świetnie zmonetyzować dodatkowo swoje zasoby.
Mieli na stronie to co najcenniejsze w afiliacji, użytkownika z intencją zakupową.
Średnie pozycje i widget na specjalne okazje
Ostatnie pozycje w top 10 Google to w ten dzień było zbyt mało, żeby osiągnąć choć 1% tego co wygenerował wysoko wypozycjonowany black-friday.pl.
Na takiej stronie uruchomiliśmy widget na specjalne okazje , który zawierał zestawienie TOP ecommerców i specjalnych promocji z okazji Black Friday i mimo, że widget to fajne narzędzie, to bez zaangażowania Wydawcy i ruchu na stronie – nie sprawdzi się.
Widget wygenerował eCPC na poziomie 0,15-0,20 zł
Niezależnie od wydawcy widget wygenerował średnie eCPC na poziomie 0,15-0,20 zł w zależności od strony, a do tego każdy z Wydawców korzystający z widgeta ma szansę na extra wynagrodzenie w Maratonie E-commerce.
Google to nie wszystko
Są również wydawcy, którzy mimo słabych wyników w SEO, są w stanie świetnie poradzić sobie bez mocnej domeny, przy zaangażowaniu swojej społeczności. Jak w takim przypadku można przygotować się do promocji?
Niezależnie od tego, czy masz dobry ruch na stronie z SEO, zainwestuj w dodatkowe źródła:
- Bezpłatne (social media, baza mailingowa, przekierowanie z podstron),
- Płatne (AdWords, reklama fb).
Bez użytkoników i kontentu związanego z tematyką zakupów – widget nie będzie zarabiał.
Poniżej przykład wykorzystania społeczności z Facebooka w przyciągnięciu ruchu do strony z widgetem:Ten kto jest w stanie wypozycjonować się w newsach Google nawet na krótki czas, będzie w stanie zdobyć cenne dla tego dnia TOPowe pozycje:
BF to czas rekordów sprzedaży
Z jednej strony, są tacy, których widać, że mocno inwestują i wiele sprzedają – takie sklepy widać nie tylko w internecie, ale są wszędzie, Radio, TV, prasa, outdoor. Ci osiągają ośmiocyfrowe wyniki sprzedaży tego jednego dnia.
To ważny dzień również dla tych, którzy dopiero wchodzą na rynek jak np. reklamodawca i producent sukienek – Marie Zelie, który wynikami pochwalił się na swoim facebooku.Firma Marie Zelie została jednym ze sponsorów kokursu w którym wynagradzamy Wydawców, za ponadprzeciętne wyniki sprzedaży – maraton ecommerce. Podobnie jak wiele innych, bardziej znanych firm, które osiągnęły spektakularną sprzedaż tego dnia.
BF to dopiero początek
Black Friday to jeden z ważniejszych dni, więc kto się spóźnił z działaniami niech żałuje, ale jest jeszcze ostatni dzwonek, zarówno dla reklamodawców i wydawców. Przed nami jeszcze kilka okazji do podkręcenia wyników finansowych:
- DDD (dzień darmowej dostawy) 5.12
- Mikołajki 6.12
- Zakupy prezentów świątecznych,
- Specjalne oferty na sylwestra,
- Wyprzedaże noworoczne
Na te i inne specjalne okazje przygotowaliśmy widget, który ułatwia zarządzanie promocjami w najwięszych sklepach z różnych kategorii produktowych, jest uniwersalny i stosowany przez grupy mediowe, czy blogosferę.
Najlepiej sprawdzi się dla tych, którzy mają tematyczny kontent i potrafią przyciągnąć użytkowników zainteresowanych zakupami.
Sprawdziliśmy dane historyczne za listopad, grudzień, styczeń 2017 roku, więc możecie dokładne zobczyć dni, które generują najwyższą sprzedaż tego okresu (im bardziej zielone – tym lepsza sprzedaż, czerwone gorsza).
Od strony statystycznej, Black Friday to najważniejszy pojedynczy dzień zakupowy w całym roku, ale cały grudzień, a szczególnie okres 10.12 – 15.12 to czas zakupu prezentów (dobry czas na AdWords) ;).
Konkurs dla Wydawców
Do końca roku trwa konkurs maraton e-commerce w którym Wydawcy mogą zarobić extra pieniądze, a reklamdoawcy zdobyć extra ruch i podkręcić wyniki.Reklamodawcy, jeśli chcecie aktywnie wejść w temat promocji Waszych produktów kontaktujcie się jak najszybciej, bo pozostało coraz mniej topowych miejsc do promocji w widgecie i na stronach wydawców.
Zapraszam do komentowania i zadawania pytań, na tyle na ile NDA pozwala, postaram się odpowiadać.