[Case study] Afiliacja – od 20 zł miesięcznie do 1000 zł w jeden dzień!
Strony związane z branżą elektroniczną są (wbrew pozorom) najłatwiejszymi do monetyzacji. Duże serwisy, mniejsze portale, blogerzy opisują i testują produkty, dostarczając najważniejszy element w afiliacji – rekomendacje. Wszystkie tego typu strony posiadają ogromny potencjał dla działań kontekstowych. Przyciągają do siebie zainteresowanych klientów, którzy zdecydowani są uczynić ostatni krok – kupić opisywany produkt.
Według informacji zebranych w e-booku WhitePress 53% odbiorców blogów i vlogów przyznaje, że kupiło produkt pod wpływem rekomendacji influencera. 60% stałych czytelników korzysta z ich rekomendacji jako wiarygodnego źródła, a aż 72% czytelników traktuje influencerów jako pierwsze źródło informacji o produktach.
Śledząc historię Wydawcy, który rozpoczął swoje działania w Convertiser – nie do końca wiedząc, jakie przyniesie to efekty – możemy spokojnie przyznać, że afiliacja w modelu CPS w branży elektronicznej jest możliwa i efektywna! FanBoy, czyli Dawid Kwiatkowski którego historię przedstawiamy, to doskonały przykład monetyzacji swojej wiedzy na blogu i w social media. Przyjacielskie relacje i zaufanie czytelników wobec porad Dawida odegrały ogromną rolę w procesie rekomendacji produktów. Od 20 zł prowizji z afiliacji miesięcznie do ponad 1000 zł zarobku jednego dnia! FanBoy jest przykładem, że rzetelna praca, relacja z czytelnikami i stosowanie prostych narzędzi afiliacyjnych jest kluczem do sukcesu.
Czego dowiesz się z naszego case study?
- jakie tworzyć treści, aby zarabiać na afiliacji,
- jakie rozwiązania okazały się skuteczne do monetyzacji contentu,
- ile można zarobić w afiliacji.
CEL
Zwiększenie zysku z afiliacji.
(Convertiser) Jaki miałeś cel na początku swojej działalności na www.fanboy.pl? Traktowałeś to wyłącznie jako hobby?
(FanBoy) Moim celem było przede wszystkim rozwijanie swoich zainteresowań co do nowych technologii, gamingu i dzielenie się tą wiedzą z innymi poprzez FanPage czy stronę www. Z początku głównie skoncentrowałem się na grach, np. Counter Strike Global Offensive, jednak podczas streamów na platformie Twitch.tv zauważyłem, że masa ludzi pyta mnie o sprawy czysto technologiczne. To był dla mnie znak, że powinienem działać w tym kierunku.
Czy myślałeś o zarabianiu od samego początku?
Na początku kompletnie nie myślałem o monetyzacji swojej wiedzy na temat technologii i komputerów. Taka myśl dotarła po pewnym czasie, a dodatkowo skłoniła mnie do tego ciekawość typu: co by było, gdybym za kliknięcie w link dostał np. 1 grosz?
W jaki sposób próbowałeś wcześniej zarabiać w afiliacji?
Próbowałem swoich sił w programach partnerskich typu Ceneo, ale nie przynosiły one satysfakcjonujących rezultatów mimo kilkudziesięciu tysięcy kliknięć w linki. Trudno, żebym polecił komuś zestaw PC za np. 10 000 zł składający się z masy podzespołów, wysyłając mu 10-15 linków z Ceneo.
Ludzie często się tym zniechęcali, nie chciało im się klikać po kilka razy, sprawdzać i dopiero kupować. Wiedziałem, że ten system jest niekorzystny zarówno dla mnie, jak i dla potencjalnego klienta. Szukałem więc dalej złotego środka. Szukałem prostego sposobu: kliknij i kup.
Współpracę z Dawidem w modelu CPS rozpoczęliśmy małymi krokami w styczniu 2017 roku. We wpisach znajdowały się informacje o każdym komponencie znajdującym się w zestawie komputerowym w danej kategorii cenowej. Szczególnie zauważalne było również ogromne zaufanie czytelników wobec Dawida – dobry kontakt, pytania o poradę, prośby o pomoc w wyborze sprzętu do indywidualnych potrzeb. Dawid chętnie informował o zniżkach cenowych, promocjach czy nowym asortymencie. Dzięki naturalnemu i przyjacielskiemu kontaktowi ze społecznością zaufanie czytelników utrzymywało się na stale wysokim poziomie.
Moim targetem są głównie gracze, czyli osoby najbardziej zainteresowane technologiami i gamingiem. Przedział wiekowy, w jaki celuję, to 13-31 lat.
METODA
Wybór kampanii i narzędzi afiliacyjnych.
Dlaczego wybór narzędzi i kampanii jest istotny? Odpowiedź jest prosta – ze względu na wysokość zarobku w afiliacji. Promowanie sklepu, którym nie są zainteresowani czytelnicy prowadzi do frustracji zarówno po stronie Wydawcy jak i Reklamodawcy. Dla Dawida istotnymi narzędziami były linki afiliacyjne pobierane z wtyczki do przeglądarki – zarówno do gotowego koszyka jak i pojedynczych produktów. Wybór produktów względem potrzeb czytelników w połączeniu atrakcyjną ceną i narzędziem, które minimalizowało czas generowania linka – to sposób na sukces w afiliacji.
Przeważnie Wydawcy podchodzą ostrożnie do nowych form współpracy. Na początek były dodawane pojedyncze linki na blogu, wyłącznie do gotowych koszyków. Szybko pojawiły się pierwsze wyniki. Dla zwiększenia ilości konwersji zaproponowaliśmy podlinkowanie do pojedynczych produktów w zestawie (karty graficznej, obudowy, zasilacza czy pamięci RAM) lub kategorii w sklepie. Dzięki temu wyniki wzrosły 5-krotnie!
Wpisy poradnikowe, dostarczające gotowe rozwiązanie, cieszą się ogromną popularnością wśród mało zdecydowanych czytelników. Gotowe listy zestawów i produktów od kwoty A – do kwoty Z (np. komputer do 2500 zł) to najchętniej czytane i klikane wpisy u większości Afiliantów. W przypadku FanBoy’a nie było inaczej. Im więcej linków do zestawów i pojedynczych produktów – tym więcej kliknięć oraz sprzedaży można było wygenerować. Tak się właśnie stało! 🙂
Czy wcześniej miałeś doświadczenia z afiliacją?
Niestety nie. Można mnie nazwać samoukiem.
Z jakich narzędzi Convertiser korzystałeś?
W chwili obecnej dużym ułatwieniem dla mnie jest wtyczka Convertiser, której używam, aby w szybki sposób wygenerować link do produktu, który mnie interesuje. Korzystanie z niej jest banalnie łatwe i nie wymaga w zasadzie żadnych skomplikowanych działań.
Czym kierowałeś się przy wyborze kampanii?
Jako wielki fan technologii i wszelkich nowinek, wybrałem kampanię sklepu, w którym najczęściej robię zakupy. Znam go niemal od podstaw, a ceny są często atrakcyjne.
Największym plusem jest fakt, iż mogę tam konfigurować całe zestawy komputerowe i zapisywać je jako jeden koszyk. Dzięki temu potencjalny klient otrzymuje ode mnie jeden magiczny link z zestawem indywidualnie skonfigurowanym pod jego preferencje. Mając w jednym linku całą konfigurację, wystarczy, że doda wszystko do koszyka jednym kliknięciem i zakupi. Resztą zajmuje się już sklep internetowy.
Który swój kanał uważasz za najbardziej dochodowy?
W chwili obecnej Facebook + strona generują największy zysk z afiliacji. Potem Twitch a na końcu YouTube, któremu poświęcam niestety najmniej czasu (mam nadzieję, że to się zmieni).
#TIP dla Wydawców
Jeśli chcesz zarabiać w afiliacji, musisz pamiętać o:
- tworzeniu treści przydatnej dla użytkownika (testy, recenzje, porównania),
- dopasowaniu odpowiedniej kampanii do swojej społeczności (na początek warto przetestować kilka sklepów i wyciągnąć wnioski ze statystyk),
- rzetelnym informowaniu użytkowników na temat produktu (dane techniczne, możliwości, a dla urozmaicenia – ciekawostki),
- optymalizacji swojej strony pod kątem SEO – aby użytkownicy łatwiej mogli odnaleźć artykuł,
- dopasowanych narzędziach afiliacyjnych do danego kanału. Przykładowo na blogu sprawdzą się deep linki lub skrypt do podmiany linków, a w social media – wtyczka afiliacyjna Convertiser do przeglądarki.
W Convertiser oprócz tradycyjnych deep linków wprowadzamy własne rozwiązania. Dla stron, które posiadają już linki do sklepów elektronicznych, udostępniamy automatyczny skrypt, który zamieni wszystkie linki na ich afiliacyjne wersje. Automatycznie, bez ingerencji w każdy wpis.
W przypadku FanBoy’a zastosowano na początku tradycyjne deep linki, a następnie dedykowaną wtyczkę afiliacyjną Convertiser do przeglądarki Chrome. Pozwala ona na szybkie generowanie linka afiliacyjnego podczas wizyty na stronie sklepu – zarówno na karcie produktu, jak i na stronie głównej. To znacznie ułatwia proces tworzenia wpisów afiliacyjnych, czy szybkich postów z informacją o promocji w social media.
Sklep internetowy promowany przez Dawida jest idealnym przykładem dla działań afiliacyjnych. Możliwości budowania koszyków to unikalna funkcja na tle konkurencji, która pozwala modyfikować sprzęt elektroniczny pod indywidualne kryteria. Często najtańsze produkty na rynku i silny brand marki przyciągają kupujących, lecz to rekomendacja od Wydawcy często decyduje o dokonaniu zakupu.
#TIP dla Reklamodawcy
Dla Reklamodawców współpraca z tego typu Wydawcami jest szczególnie cenna:
- dzięki nim nie tylko zwiększają sprzedaż, ale również występują w różnych miejscach w internecie: Facebook, Twitch, YouTube, blogi, strony internetowe czy fora, czyli miejsca, do których koszty dotarcia byłyby o wiele wyższe niż prowizja od sprzedaży,
- wysokiej jakości treści i umieszczanie linków w artykułach wpływa na pozycjonowanie sklepu (użycie naszego skryptu do zamiany linków nie zmienia ich),
- kierowanie ruchu do konkretnego Reklamodawcy od influencera w świecie elektroniki wpływa na postrzeganie sklepu jako specjalisty w danej kategorii,
- wyższe stawki dla najlepszych Wydawców to dodatkowy czynnik motywacyjny, dzięki któremu tworzą jeszcze lepsze treści, a jednocześnie mają większy budżet na tworzenie profesjonalnych reklam do sklepu.
EFEKTY
Zwiększenie zarobku w afiliacji.
Jakiego efektu finansowego spodziewałeś się przy rozpoczęciu współpracy?
Jeśli mam być szczery, to spodziewałem się sum w okolicach max 1000 zł w skali miesiąca.
Ruch na stronie | Kliknięcia w linki | Ceneo | Ruch na stronie | Kliknięcia w linki | Convertiser |
~1 800 | 913 | Styczeń 280 zł |
~2 200 | 2 331 | Styczeń 100 zł |
~1 500 | 712 | Luty 270 zł |
~2 000 | 26 430 | Luty 6 000 zł |
~1 700 | 658 | Marzec 45 zł |
~1 600 | 40 493 | Marzec 9 000 zł |
~1 300 | 445 | Kwiecień 20 zł |
~1 700 | 45 174 | Kwiecień 8 500 zł |
~1 200 | 609 | Maj 8 zł |
~1 500 | 57 687 | Maj 11 600 zł |
Łącznie na przełomie 6 miesięcy Wydawca wygenerował dla sklepu 333 000 kliknięć, które tworzą sumę 51 500 zł z prowizji w modelu CPS. W przeliczeniu na CPC daje to wynik około 0,15 zł za kliknięcie. Z dnia na dzień te wyniki wzrastają 🙂
Poniżej efekty we wcześniejszych miesiącach:
Czy planujesz kontynuować działania afiliacyjne?
Oczywiście, że tak 🙂
Podsumowując moją dotychczasową przygodę z afiliacją aż chce się napisać – nie ma rzeczy niemożliwych!
Moja osoba to doskonały przykład na to, że jedna osoba dzięki monetyzacji swoich działań jest w stanie konkurować nawet z dużymi portalami branżowymi jak PCWorld czy PCLab. Oczywiście wyniki takie jak mój nie są przypadkiem.
Sukces trzeba sobie wypracować oraz ułożyć odpowiedni plan działania. Nic w afiliacji nie dzieje się przypadkiem. Dzięki platformie Convertiser znalazłem to czego szukałem – prostego sposobu na monetyzację. Proste rozwiązania, jak np. wtyczka do przeglądarki czy wsparcie menadżera to ogromny plus, którego nie było nigdzie indziej.
Mając to wszystko zmiksowałem swoją wiedzę z systemem Convertiser i promowałem odpowiednią kampanię, co okazało się przepisem na sukces. Na dzień dzisiejszy dalej zamierzam robić to, co robię, chcę ulepszać swoje metody oraz wprowadzać nowe. Mam nadzieję, że niedługo wkroczę jeszcze poziom wyżej.
FanBoy bardzo szybko odniósł sukces w afiliacji. Należy jednak pamiętać o 3 warunkach, które zostały spełnione i dzięki którym afiliacja się powiodła.
Jest to: zaangażowanie samego Wydawcy w działania afiliacyjne, wybór odpowiedniej kampanii do grupy docelowej, a także zaangażowana społeczność, która jest ruchem kupującym. To musiało się udać 🙂
Czy tylko najnowsze wpisy mają szansę na powodzenia w afiliacji? Niekoniecznie. O tym, jak i dlaczego warto monetyzować stare wpisy, mówiliśmy na naszym blogu.
Podsumowując, afiliacja w modelu CPS jest możliwa dla każdego Wydawcy, który:
- tworzy wysokiej jakości treści przydatne dla użytkowników,
- posiada zaangażowanie – zarówno czytelników jak i do własnej pracy, jeśli chce uzyskać podobne efekty z tabeli,
- próbuje i eksperymentuje z doborem programu partnerskiego i narzędzi afiliacyjnych,
- systematycznie i pomysłowo kieruje użytkowników do produktów,
- jest otwarty na współpracę i porady – na początku zawsze bywają wątpliwości – podpowiadamy naszym Wydawcom w jaki sposób mogą wykorzystać swój potencjał.